Przed skorzystaniem z usług coachingu warto zadać sobie kilka pytań.Co wiesz o coachingu? Na jakie koszty jesteś przygotowany(a)? Ile czasu możesz poświęcić? Jaki rodzaj coachingu Cię interesuje? Na jakim obszarze chcesz się skupić?
Do wyboru jest wiele usług: life coaching, coaching kariery, zdrowia, relacji, diety.
Na pierwszym spotkaniu z Coachem omówicie zasady współpracy: formę płatności, czas i częstotliwość spotkań, miejsce, formę, możliwe efekty. W procesie nie chodzi o poprawę Twojego samopoczucia, głaskanie po głowie, pocieszanie. Nie dostaniesz gotowych rad, bo to Twoje życie i odpowiedzialność za wybory. Ty poniesiesz konsekwencje decyzji. Coach ma uruchomić w Tobie możliwości, umiejętności, kreatywność, wiedzę, odwagę, której potrzebujesz. Nie jest źródłem energii, raczej katalizatorem :).
Żółte światło dla Coacha:
- doradzanie, ocenianie,
- łamanie ustalonych reguł,
- sugerowanie celu pracy, narzucanie swoich pomysłów,
- nadinterpretacja Twojego przekazu, niezrozumienie,
- brak postępów współpracy, poczucie kręcenia się w kółko.
Różnimy się, jeśli chodzi o preferencje co do rozmówcy. Myślę, że z tego powodu trudno o wskazanie konkretnych cech, jakie powinien mieć Coach. Jeśli chodzi o mnie, chciałabym pracować z kimś, kto angażuje się w rozmowę, kto rzeczywiście pragnie mojego dobra. Chciałabym, żeby Coach dbał o maksymalne wykorzystanie czasu współpracy, żeby mnie wspierał. Lubię pracować z osobami o podobnej wrażliwości do mnie. Pomaga mi wprowadzanie elementów twórczości w coachingu, korzystanie z abstrakcji. Z drugiej strony mam też doświadczenia z procesu, w którym Coach był skupiony na konkretach, logicznej analizie problemu – z bardzo pozytywnym skutkiem. Kiedy rozmawiam z kimś o odmiennym spojrzeniu na świat – czuję się jak odkrywca, porównując nasze ujęcie rzeczywistości. To wspaniałe doświadczenie ujrzeć swoje życie z innej perspektywy.
Podsumowując, możesz się dobrze czuć z Coachem, który „nadaje na tych samych falach”, ale też z kimś kto bardzo się od Ciebie różni. Coach ze świeżym spojrzeniem na proces może być równie skuteczny jak osoba z dużym doświadczeniem. Myślę, że każdy, kto podchodzi do swojej pracy coachingowej z pasją, może wzbogacić Twoje życie i dać Ci wsparcie jakiego potrzebujesz. Ważne jest porozumienie między wami. Obserwuj swoje odczucia w kontakcie.
Czy ufasz tej osobie? Czy masz ochotę dzielić się z nią problemami? Jak się czujesz po spotkaniu z Coachem? Co się zmieniło w Twoim życiu pod wpływem współpracy?
Na co zwrócić uwagę?
- wykształcenie, przygotowanie Coacha,
- wartości, z jakimi utożsamia się Coach,
- sposób traktowania klienta,
- etyka zawodowa – jakie zasady współpracy ustaliliście,
- wartość dodana rozmów – co wnoszą one do Twojego życia,
- przyjazna atmosfera, szacunek, poufność.
Warto pamiętać, że wynik coachingu zależy zarówno od Coacha jak i od Ciebie. Odpowiedzialność za proces leży po obu stronach. Możecie różnić się jeśli chodzi o poglądy, wiedzę, sytuację życiową. Coach nie jest ekspertem, a jego skuteczność opiera się na właściwym wykorzystaniu narzędzi psychologicznych, żeby rozmowa inspirowała, prowadziła do zmiany błędnych, dysfunkcyjnych schematów myślenia. Jeśli z obu stron jest zaangażowanie, a Klient rzeczywiście chce coś zmienić, można spodziewać się efektów. Powodzenia 🙂
czy coach potrafi sprawić, że klientowi zachce się chcieć zamiast tylko mówić, że chce?
PolubieniePolubienie
Pytanie: co musi się stać, żeby zachciało Ci się chcieć zamiast tylko mówić, że Ci się chce? Pozdrawiam
PolubieniePolubienie