Jak wybrać psychoterapeutę?

Decyzja o skorzystaniu z psychoterapii może być początkiem nowego etapu w Twoim życiu. Gratuluję i wierzę, że będziesz się cieszyć pozytywna zmianą. Zaczynamy.

Jaki powinien być według Ciebie dobry psychoterapeuta? Możesz kierować się emocjami, rekomendacją, opiniami z internetu.

Zachęcam, żeby słuchać własnej intuicji oraz upewnić się czy mamy do czynienia z profesjonalistą, który przestrzega standardów etycznych i pracuje z zaangażowaniem.

Standardy w psychoterapii (skrót):

  • szacunek dla pacjentów, brak dyskryminacji (czy czujesz się w jakikolwiek sposób oceniany(a)?),
  • psychoterapeuta jest świadomy jak jego poglądy, system przekonań, wartości, potrzeby i ograniczenia osobiste wpływają na pracę (czy czujesz, że terapeuta chce Ci narzucić swój punkt widzenia?),
  • świadoma zgoda klienta (Wasze spotkania są uzgodnione wspólnie, zawieracie kontrakt),
  • życie osobiste terapeuty nie ma wpływu na proces (terapeuta jest do Twojej dyspozycji w wyznaczonym czasie, jeśli coś w jego osobistym życiu może zaburzyć sesję, umawiacie się na inny termin),
  • stosowane metody pracy służą dobru pacjenta (zachowanie dystansu w relacji, szczerość są ważne dla procesu, być może terapeuta będzie wydawał się nieprzyjemny, powie Ci coś, czego nie chciałeś(aś) usłyszeć, czy czujesz, że to dla Twojego dobra?),
  • poufność, tajemnica zawodowa,
  • stałe podnoszenie kwalifikacji,
  • nie stosuje się wymiany usług,
  • nie udziela się bezpośrednich rad,
  • psychoterapeuta poddaje się superwizji.

Zastanów się jakie masz oczekiwania co do psychoterapeuty. Nie chodzi o poprawę samopoczucia, zlikwidowanie objawów. Efektem ma być zmiana na głębokim poziomie. To wymaga Twojej pracy, czasu. Niektóre efekty zobaczysz dopiero po zakończeniu terapii. Jeśli czujesz zaufanie do psychoterapeuty daj mu szansę. Jeśli coś w zachowaniu terapeuty Cię niepokoi być może potrzebujesz zmiany specjalisty lub metody.

jak_wybrac_psychoterapeute_twoja_droga

Wiem, że jeśli zaufam terapeucie i będę wierzyć w sens naszej współpracy to przyniesie ona dobre, długotrwałe owoce i przyczyni się do mojego rozwoju. Przy wyborze brałabym pod uwagę czynniki takie jak:

  1. moja intuicja
  2. kwalifikacje psychoterapeuty,
  3. stosowane podejście – dobrane w zależności od moich aktualnych potrzeb,
  4. możliwość dłuższej współpracy – odległość, warunki finansowe.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s